Arama
    Ey Büt-i Nev Eda – Nota Eşliğinde Karaoke Hakkında

    Bolahenk Neyi – Mİ karar versiyonu bu linktedir.

    EY BÜT-İ NEV EDA

    Beste: İsmail Dede Efendi
    Güfte: Enderûnî Vâsıf
    Makâm: Hicâz
    Usûl: Semâî

    Ey büt-i nev edâ /Olmuşum müptelâ
    Âşıkım ben sana / İltifât et bana
    Yâr yâr iltifât et bana /Âşıkım ben sana

    Gördüğümden beri / Olmuşum serseri
    Bendenim ey peri / İltifât et bana
    Yâr yâr iltifât et bana / Âşıkım ben sana

    Hâsılı bunca dem / Ben senin bendenem
    Gel gül ey gonca fem / İltifât et bana
    Yâr yâr iltifât et bana / Âşıkım ben sana

    İSMAİL DEDE EFENDİ (1778 -1846)

    Hammamizade İsmail Dede Efendi, 9 Ocak 1778 tarihinde İstanbul Şehzadebaşı’nda doğdu. Doğumu Kurban Bayramının ilk gününe denk geldiğinden kendisine İsmail adı verilmiştir. Babası Süleyman Ağa o zaman ki Suriye Eyaletinde bulunan Sayda valisi Cezzar Ahmed Paşa’nın mühürdarıdır. Fakat paşanın halka yaptıklarını kaldıramadığından istifa ederek İstanbul’a gelmiştir. Şehzadebaşı’ndaki Acemoğlu Dede Efendi Hamamını satın alıp işletmeye başlamış ve annesi Rukiye Hanım ile evlenmiştir. Daha sonra Altımermer Kurusebil Mahallesi’ndeki Çavuş Hamamını satın alıp işlettiği için İsmail Efendi’ye “Hammamizade” denmektedir.

    DERSLERE BAŞLIYOR
    İlköğrenimini Hekimoğlu Ali Paşa Camisi’nin yanında bulunan Çamaşırcı Mektebi’nde tamamladı. Burada iken sesinin güzelliğinden dolayı İlahici başı seçilmişti. Bir okul programında Anadolu Kesedarı (zamanın esnafına ait paraları ücret karşılığı tutup istedikleri zaman veren kişi) Uncuzade Mehmed Emin Efendi kendisini fark etmiş ve kendisine ilahiler besteleyip ders vermeye başlamıştır. Okul bittiğinde 1794 yılında Maliye Nezareti Başmuhasebe Kalemi Katip Yardımcılığına başlamış, bir yandan çalışıp bir yandan derslere devam ederken aynı zamanda Yenikapı Mevlevihanesinde Şeyh Ali Nutki Dede’den ders almaya başlamıştır. Burada neyzen Abdulbaki Nasır Dede’den ney üflemeyi öğrendi. 1798 de Mevlevihane’de çileye girdi.

    SARAYDAKİ GÖREVİ
    Çilede iken bestelediği buselik makamındaki “Zülfündedir benim baht-ı siyahım / Sende kaldı gece, gündüz nigahım / İncitirmiş seni meğer ki ahım / Seni sevdim odur benim günahım” dörtlüğü ile başalyan şarkı tüm müzik çevrelerinde konuşulmuş aynı zamanda saraya kadar uzanmıştır. Müzisyen olan III.Selim kendisini saraya çağırarak bu şarkıyı kendinden dinlemiştir. III.Selim onu saraya hanende (ses sanatçısı) olarak almak isteyince, Şeyh Nutki Dede 1001 gün sürecek çilesinin son senesini affederek kendisine Dede unvanını da vermiştir. Bu sırada yine çok yankı uyandıran Hicaz makamında “Nakış” şarkısını besteledi. 1802 yılında saraydan bir kadınla evlendi.

    ACILARI TARİFSİZ
    1804 yılında şeyhi Nutki Dede Efendi, 1805 yılında oğlu, 1808 de annesi ve 1810 yılında diğer oğlu yaşamını yitirdi. Bu kendisinde çok büyük bir etki bıraktı. Türk musikisinde ilk defa kişisel bir mersiyenin işlendiği büyük oğlu için yazdığı ve bestelediği Bayati makamında “ Bir gonca femin yâresi vardır ciğerimde” şarkısı bunun kanıtıdır. 1808 yılında III.Selim öldürülünce IV.Mustafa musiki konusunda pek çalışma yapmamış ve Dede Efendi saraya uğramaz olmuştur. Bir yıl sonra II.Mahmud başa gelince saraya Musahib-i Şehriyari (padişahın en yakınındaki bir nevi danışman) olarak geri döndü. Müezzin başı oldu. Saraydaki bu görevleri Abdülmecid zamanında da devam etti. Ama Abdülmecid zamanında başlayan batılılaşma musikiyi de etkiledi ve Batı Musikisinin etkileri görülmeye başladı.

    SARAYDAN AYRILMASI VE ÖLÜMÜ
    İsmail Dede Efendi de saraydan uzaklaştı. 1842 yılında kendi isteği ile padişah tarafından Ahırkapı civarında kendisine bir konak verildi.1846 yılında padişahın izni ile öğrencileri Delalzade İsmail Efendi ve Mutafzade Ahmet Efendi’yi de yanına alarak Hac vazifesini yerine getirmek için Mekke’ye gitti. Burada yakalandığı Kolera hastalığı sonucu Mina denen bölgede 26 Kasım 1846 tarihinde yaşamını yitirmiştir. Mezarı Hz. Hatice’nin ayakucunda olduğu söylenir.

    ESERLERİ
    Türk müziğinin ön safhalarında yer alan İsmail Dede Efendi, 500 den fazla beste yapmış birçoğunun güftesi de kendisine aittir. Bunların 300’e yakını günümüze kadar orijinal bir şekilde ulaşmıştır. Türk müziğinin hemen hemen her kolunda (ayin, tevşih, kar, karçe, kar-ı natik, durak, köçekçe, murabba, savt, peşrev, semai, ilahi, saz semaisi, şarkı ve türkü gibi) eserler vermiştir. Dinsel-tasavvufu yapıtlarının başlıcaları; Ferahfeza Mevlevi, Hüzzam ve Saba Ayinleridir. Din dışı yapıtlarından ise dillerde dolaşan onlarca güzel eseri vardır.

    Meraklılar için daha geniş bilgi şu linktedir:

    Ey Büt-i Nev Eda – Nota Eşliğinde Karaoke Hakkında
    Yorum Yapabilirsiniz:
    En Popüler Şarkılar
    GÜLŞEN KUTLU – AHU GÖZLER

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    19 gün önce yayınlandı

    İlker Gürsan – Bu Dünyada

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Melike Şahin – Tutuşmuş Be

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Cengiz Kurtoğlu – Küllenen

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Aydilge – Hayat Şaşırtır!

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Sura İskenderli – Derinlere

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Tan Taşçı – Yalan

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Sinan Özen – Koptuğu Yerde

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Aydilge – Aşk Lazım

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı

    Aydilge – Yine Ben Aşık Old

    İzlenme :

    Kategori : Genel

    3 ay önce yayınlandı