Orhan GENCEBAY 4 AÄŸustos 1944, Samsun doÄŸumludur. 1000’in üzerinde bestesi, ilahileri, senfonik formda eserleri, baÄŸlama soloları ve film müzikleri bulunan bir müzik adamıdır.
Gencebay bestekârlığının yanında, aranjör, yönetmen, prodüktör, şair, söz yazarı, yazar, okur, düşünür, araştırmacı, enstrümanist, notist, virtüöz, aktör ve orkestra yönetmenidir.
Onun müzik yaÅŸamı ilk 45’liÄŸi ile deÄŸil, doÄŸduÄŸu günde baÅŸlamıştır. Henüz oyun çağındayken batı enstrümanı olan mandolin’i kucaklamış, eski opera sanatçısı bir Türk berberinden klasik batı müziÄŸi eÄŸitimi almıştı. Okumayı bile yeni yeni sökecek yaÅŸtayken Batı armonisini, notasyonunu ve tekniÄŸini kuÅŸatmış, notayı deÅŸifre edebilecek konuma ulaÅŸmıştı. Yedi yaşında Millî enstrümanımız olan BaÄŸlama ile tanışmış, aşık olduÄŸu enstrümanına sevgilisi gibi baÄŸlanmıştı. Kendisine yol gösterici olarak Rock müziÄŸinde Elvis Presley’i, Halk müziÄŸinde Muharrem ErtaÅŸ’ı, Bayram Aracı’yı, Sanat müziÄŸinde Saadettin Kaynak’ı, Arap MüziÄŸinde Abdulvahhab’ı benimsemiÅŸti.
Onlu yaşların ardından tambur ile tanışıp Türk Sanat Müziği ile ilgilendi. Yine aynı yıllarda Jazz müziğine büyük ilgi duydu ve batı nefesli sazlardan olan Tenor Saksofon çalıştı.
Onlu yaşların sonunda Gencebay, Sanat Müziğine dair makam, taksim, geçki, ritim usul ve kalıpları, Halk Müziğine dair bozlak, akort düzenleri, ayakları, mızrapları ve yöreleri, Batı müziğine dair armoni, akor, nota ve aranje yöntemlerini yalamış yutmuştu.
“Batı MüziÄŸini Türkiye de Benden Daha İyi Kimse Bilemez…” diyen Gencebay, ileri de kuracağı büyük müziÄŸin temellerini iÅŸte o yıllarda atmıştı.
ÜrettiÄŸi müzik “Türler Üstü” bir müzikti. Ve kendisinden baÅŸka hiçbir müzisyen bu müziÄŸin tarifini yapamıyordu. Kendisi müziÄŸine “Serbest Çalışmalar” , “Türk MüziÄŸinin Devamı” ve ” Gencebay MüziÄŸi” demiÅŸtir.
Ama kendisini anlamakta güçlük çeken müzik baÄŸnazları, Gencebay MüziÄŸine “Arabesk” yaftasını adeta yapıştırmışlardı.
Gencebay MüziÄŸi “Arabesk” deÄŸerlerden çok uzakta ve üstün bir müzikti. Evrensel deÄŸerler taşıyan, yenilikçi, geliÅŸtirmeye müsait, serbest, üst düzey eserlerden ve felsefelerden oluÅŸuyordu.
Şüphesiz Gencebay Türk Müziğinin gelmiş geçmiş en büyük ismidir