ŞU GÖĞSÜM YIRTILIP BAKSAN
Güfte: Hikmet Münir Ebcioğlu
Beste: Cevdet Çağla
Usul: Düyek
Makam: Hüzzam
İcrâ: Ahmet Meter
Şu göğsüm yırtılıp baksan dikenler aynı güldendir
Şikayet bilmeyen kalbim kanar, hep aynı eldendir
Bu dertten kurtulan yok mu, dualar hangi dildendir
Şikayet bilmeyen kalbim kanar, hep aynı eldendir.
CEVDET ÇAĞLA (1900-1988)
Ahmet Cevdet ÇaÄŸla, 1900 yılında İstanbul Acıbadem’de dünyaya geldi. Babası Tophane İmalât-ı Harbiye Mektepleri müdürü topçu kaymakamı (Yarbay) EÅŸref beydir. Babası EÅŸref Bey ressamlık yapar, keman çalardı ve annesi Nazime hanımefendi de kıymetli bir piyanist idi.
Cevdet ÇaÄŸla çok küçük yaÅŸtan itibaren bu amatör musikiÅŸinas aile topluluÄŸu içinde büyümüş ve gerekli musiki zevk ve terbiyesini anne ve babasından almıştır. İlk musiki dersini komÅŸuları olan Musullu Âmâ Osman’dan Türk musikisi dersi alarak baÅŸladı.
Cevdet ÇaÄŸla, henüz yedi yaÅŸlarında iken zamanın alafranga keman üstatlarından Antonyadis’den garp musikisi dersleri almaya baÅŸladı ve keman tekniÄŸini ilerletti. Orta öğrenimini Bebek Frerler Okulunda yaparken okul orkestrasına girerek keman bilgisini ilerletti.
1916 yılında (16 yaşında) Maarif Nezareti tarafından musiki eÄŸitimi yapması için Almanya’ya gönderildi. Lise tahsilini ve keman eÄŸitimini tamamladıktan sonra yurda döndü ve İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Mektebi’ne baÅŸladı. Yüksel okula devam ederken Dârültâlim-i Musiki Cemiyeti’ne dâhil oldu ve aralıksız 15 yıl devam etti.
Mısır’a ve Almanya’ya giderek baÅŸarılı konserler verdi. Cemiyetin baÅŸkanlığından Kemani ReÅŸat Bey’in çekilmesiyle onun yerine geçti. 1927 yılında İstanbul Radyosu faaliyetlerine katıldı. 1938 yılında Ankara Radyosu’nun iÅŸletmeye açılması ile “Repetitör ArtistliÄŸine” tayin oldu, 1949 yılına kadar devam etti.
Ankara’da bulunduÄŸu yıllarda Fehmi Tokay’ın Ankara’ da faaliyette bulunduÄŸu Ankara Musiki Cemiyeti’ndeki çalışmalara katıldı. 1950 yılında İstanbul Radyosu’nun müzik yayınları ÅŸefliÄŸine atandı. 1956 yılında Türk ve Irak hükümetleri arasındaki kültür anlaÅŸmaları sebebiyle BaÄŸdat Konservatuarı Keman hocalığına tayin oldu.
1959 senesinde yurda dönerek, tekrar İstanbul Radyosu müzik yayınları şefliğine tekrar başladı. Cevdet Çağla, kıymetli bir keman üstadı ve icracısı olduğu kadar, aynı zamanda büyük bir bestekârdır. Temiz icrası, klâsik üslûbu, eşlik etmedeki ustalığı, yaptığı taksimlerdeki üstün geçki tekniği ile usta keman sanatkârlarındandı.
Şed yollarını iyi bildiğinden, alışılmamış perdeleri kullanarak yaptığı sürprizli geçkileri ile tanındı. Yirminci yüzyıl Türk musikisinin en dikkate değer bestekârlarındandır. Geleneğe bağlı şarkı bestekârları arasında kendisine sağlam bir yer edinmiş, ustalıklı, başarılı, ifadeli eserler besteledi.
Klasik geleneklere bağlı olmakla beraber, eserlerinde zevkli, yadırganmayan bazı yenilikler de uyguladı.
Yüz kadar eseri olduÄŸu bilinen Cevdet ÇaÄŸla, 22 Åžubat 1988 tarihinde İstanbul’da hayata veda etti.